söndag 7 mars 2010

Hönökaka

Då är det äntligen dags!

Idag bakar vi äkta hönökaka (aka. bagebrô). Receptet kommer från min mormor som var bagare på Åkes hembageri för många år sedan. Idag har hon eget företag och bakar tusentals kakor varje år i vedeldad ugn i sin källare.

När hon bakar utgår hon ifrån 13-15 kilo mjöl. Jag har skalat ner receptet av praktiska skäl och har märkt att proportionerna förändras med "batch"-storleken. Detta är mitt sjätte testbak och jag känner mig ganska nöjd med resultatet trots att jag inte gräddar i vedugn.

Gammelmormor, mormor och mamma (i mormors mage) som julbakar 1958.

Hur gör man då? Jo! Vi börjar med ingredienserna:

  • 50 g jäst
  • 500 g vatten
  • 150 g socker
  • 1000 g vetemjöl
  • 125 g margarin (rumstempererat)
  • 1 msk salt

Och hur gör man denna ljuvliga kaka?

1) Lös upp jästen i vattnet och häll i resten av ingredienserna förutom salt
2) Blanda allt i maskin i 6 minuter på lägsta hastighet
3) Häll i salt och blanda ytterligare 4 minuter på medelhastighet
4) Jäs i runt en timma och baka sedan ut till sex bullar (ca 300 g per ämne).


Dessa bullar kallas för ämne. När jag var liten kallade mormor bullarna för barnrumpor och att vi inte fick störa dem medan de "vilade".

5) Låt dem jäsa i 30 minuter
6) Kavla ut till kakor på ca 25 cm i diameter. Har du en kruskavel bör du ge dem en omgång med den.
7) Jäs en tredje gång i 15 minuter och slå sedan på ugnen på max!
8) Innan de gräddas borstar man av mjöl och naggar dem ordentligt med en brödnagg/stapp eller gaffel
9) Grädda i tur och ordning ca 5-7 minuter styck tills de får en härligt gyllenbrun färg

Idag experimenterade jag lite med att grädda med hjälp av ugnens grillfunktion. Fick ner baktiden ordentligt men fick passa mig för att undersidan skulle gräddas tillräckligt. anledningen till att jag ville få ner gräddningstiden var att kakorna annars blir lite torra och hårda.

För er som använder ett fjöl eller brödspade och skjuter in kakorna i ugnen finns ett tips:
Släng in lite salt på plåten så glider kakorna lättare och fastnar inte på plåten. Annars är det lätt att de fastnar på plåten, kommer för nära och bränner på undersidan.

Hönökakan är en klassiker som passar både som kvällsmacka och som måltidsbröd.

Lycka till!

18 kommentarer:

  1. Se där ja, va fint de ble och tänka att t o m jag skulle komma med på bild, (om än lite osynlig) hahaha. Du är så härlig, pojken min, love you/ mamma

    SvaraRadera
  2. Jag kan garantera att bagebröet var smaskigt värre. Mums!

    /Fia

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat Joseph.Kakorna ser jättefina ut.
    Man blir ju stolt värre att du Joseph för traditionen vidare.Va bra att vi tog ett kort på oss i gamlamormors källare på Hönö,det var julbaket vi bakade då 1958.Din mamma Marie fick ju med sej traditionen "tidigt"och nu är hon en baddare på att baga bagebrö.kram/mormor

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag vet att inlägget är 1 år gammalt
    ( jag hittade det via Google)
    Jag älskar bagebröd " Öckerökaka " som vi kallade den då Min mormor bakade den på Öckerö och sedan hemma i sin lägenhet i Gbg.
    Nu när mormor är avliden så blir det inga mera öckerökakor, så nu letar jag efter några som fortfarande bakar dessa underbara kakor. Jag vill att mina barn även skall få uppleva detta underbara bröd.
    Vänligen Pia
    hillslettens@telia.com

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har varit lite dålig att skriva nytt på det sista.. :)
    Men va roligt att du hittade hit och vill kunna äta/baka Öckerökaka!

    Om det är så att du bor i Stockholm så får du gärna komma hem till oss så kan vi baka bagebrô tillsammans! Alltid välkommen!

    //Joseph

    SvaraRadera
  6. Hej Joseph !
    Jätte tack för din inbjudan.

    Tyvärr bor jag i Landvetter utanför Göteborg,
    det är en bit bort ifrån Stockholm ( synd )

    Jag skall försöka att testa ditt recept ovan på Bagebröd, jag vet bara att ugnen Måste vara väldigt varm och många ugnar i lägenheter går sällan upp till 300 grader.
    Min mormor hade en speciell plåt till bagebröd baket. Jag tror att hon värmde upp denna plåt innan hon lade brödet på plåten.
    Min mamma som är född på öckerö berättade att kvinnorna samlades ofta hemma hos någon och bakade detta brödet när männen var ute och fiskade :-)

    Jag har bla maila Aleks bageri på Öcker-Höno och frågat om de säljer bagebröd, jag vet att Hembygdföreningen i bland bakar.
    Jag måste kolla upp detta för jag vill verkligen ha detta underbara bröd igen.
    P.s. Detta är det enda bröd som jag aldrig skulle lägga på ett pålägg på... Så gott är brödet :-)
    Vänligen Pia
    hillslettens@telia.com
    http://muffinspia.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Hej jag sitter i kanada och ska precis baka en sats öckerö kakor ända skillandedn är 1/2 msk finstött kardemumma.
    God jul
    Pia du kan åka och baka på hönö hotell see nedan:

    Baka äkta Hönökaka

    På Hönö Hembygdsgård får ni lära er baka äkta Hönkaka på det gamla sättet i stenugn. Ni bakar, fikar och får samtidigt höra historien bakom Hönökakan.



    Ni får instruktioner av en bagerska som fått lära sig hantverket från det gamla Hönöbageriet. Hon har redan förberett degen så för er är det bara att börja kavla.



    Självklart får ni med er orginalreceptet på Hönökaka och de nygräddade kakorna ni bakat.



    Tid för aktiviteten ca 2-2,5 timmar. Gruppstorlek max 12 personer.

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Vilken härlig bild från julbaket -58!! Och stort tack för receptet!

    SvaraRadera
  9. Bästa receptet någonsin! Tack!!!!

    SvaraRadera
  10. Riktigt gott bröd.
    Tack för receptet.
    Några ideer på hur man får till ett luftigare bröd, typ som Juliakaka?

    SvaraRadera
  11. Hej,

    Ni som vill köpa äkta Hönökaka kan göra det på fiskemuseet på Hönö, de brukar ha till försäljning! Du hittar hemsidan och med information på http://www.fiskemuseet.se/

    Lina

    SvaraRadera
  12. Jag har bara en ganska opålitlig gasung. Läs eld längst ner. Funderar på om det ändå går att baka den här typen av bröd? Finns det något sätt att göra en gasugn mer vedungslik tror du?

    SvaraRadera
  13. Hej Fia. Tyvärr så tror jag inte att det blir något bra resultat i gasugn. Hönökakan kräver hög temperatur från både ovan och undersidan.
    Det man kan göra för att bättra övervärmen är att dels inte täcka hela falsen med en plåt utan istället ha ett galler där man sätter en mindra plåt eller baksten på. På så vis kan en del av värmen komma runt och ner på ovansidan.
    Generellt sett har de flesta gasugnar någon form av funktion för att reflektera ner värmen längst upp. Finns inte detta kan man alltid försöka att sätta in något som kan kan göra det. Den enklaste varianten är då kanske en bit aluminiumfolie.
    Tyvärr kommer nog undersidan av kakan att får lite väl mycket färd och man skulle kunna testa att vända på kakan när den är klar, men behöver lite mer färg. det är antingen det eller så äter man den blek men förhoppningsvis genombakt.

    Hoppas detta hjälpte på något vis. Kolla gärna in vår nya blogg: bakingbabies.wordpress.com för andra roliga och goda recept!

    SvaraRadera
  14. Hej! Längre upp i Bohuslän bakar vi tunnbröd i stenugn eller på el-bak-häll. Vi gillar hönökaka också och det var kul att hitta ett recept, skall testa det. Nu inför jul är det full rulle med tunnbrödsbaket. God Jul alla.

    SvaraRadera
  15. Gott med tunnbröd! Det hade varit kul att baka någon gång.
    God jul!

    SvaraRadera
  16. Hej

    Hittade detta recept förra året och har bakat det sen dess. Bor på Hönö(är gift med en Hönöpôjk)o har bakat detta i vanlig ugn på en pizzasten och det blev klart godkänt av honom:).Ett tips för lyckad gräddning: Jag lägger in stenen upponer på översta hyllan i ugnen på högsta temperatur. När det är dags att grädda kakorna vänder jag på stenen och på så vis blir de genomgräddade från bägge håll....Med vänlig hälsning/ M

    SvaraRadera
  17. Vad kul det ska bli att försöka ge sig på detta bröd. Älskar Hönökaka som den var för 50 år sedan.
    Hur ser originalreceptet ut med 13-15 kg mjöl? Kan du lägga upp det också? Tack för detta efterlängtade recept.

    SvaraRadera
  18. hur mycket mjöl ska man ha i?

    SvaraRadera

Jästboken